نقش پرده کلاسیک، رنگ و نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نوشته شده توسط منتشر شده در: دی ۱۷, ۱۴۰۱تعداد بازدید: ۴۹۲
اشتراک‌گذاری

 دو مقوله رنگ و نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی موضوعات بسیار مهمی هستند که نمی توان بدون آن ها یک دکوراسیون خوب را طراحی کرد. در واقع اگر بتوانید آنها را به درستی درک کنید و در جای مناسب از آن ها استفاده کنید. یک دکوراسیون بی نقص خواهید داشت. استفاده درست از طیف رنگ ها و توجه کافی به نور هر اتاق به شما در انتخاب نوع چیدمان خانه و استفاده از وسایل منزل با سبک های مختلف کمک می کند. برای مثال استفاده از پرده کلاسیک یا پرده مدرن در دکوراسیون داخلی خانه شما تعیین می کند سایر وسایل به چه رنگ و سبکی باشند. اجرای یک پروژه طراحی داخلی بدون طراحی نور و رنگ تقریبا غیر ممکن است. هر چه رنگ و استفاده درست از ترکیبات رنگ در دکوراسیون اهمیت دارد، نورپردازی ماهرانه نیز بُعد دیگری به فضا می بخشد. نورپردازی عالی، عمق و ارتفاع، نقاط دنجی را در فضا ایجاد می کند. همه چیز در مورد تعادل نور و سایه و آوردن انرژی جدید به فضای داخلی بسته به چگونگی قرار دادن لامپ ها دارد.  یک معمار یا طراح داخلی با کمک رنگ ها و نورپردازی چهره جدید خلق می کند. اما خوب است بدانید اهمیت این دو فاکتور به همین چند نکته ختم نمی شود. در ادامه لازم است برای آگاهی بیشتر به بررسی دقیق تر نقش رنگ و نورپردازی در دکوراسیون داخلی بپردازیم.

اهمیت و نقش رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ یکی از مهم ترین عوامل در طراحی داخلی است. استفاده از رنگ در فضای داخلی راهی برای نشان دادن زیبایی می باشد. فرآیند انتخاب رنگ ها در برابر سایر فاکتورها در طراحی داخلی نیازمند تجربه و همچنین خلاقیت بالایی است. قوانینی در مورد رنگ ها وجود دارد که رعایت آن جزوه اصول می باشد. رنگ ها می توانند احساس یا حالت یک وسیله خانه مثل پرده کلاسیک، مبلمان، میز  یا هر وسیله دیگری را تغییر دهند.

به طور کلی تطابق دادن رنگ ها در دکوراسیون داخلی کار آسانی نیست به طور مثال وقتی سبک خانه خود را مدرن یا کلاسیک انتخاب می کنید باید همه چیز حتی ترکیب رنگ ها مطابق همان سبک باشد. در سبک کلاسیک انتخاب یک رنگ برای پرده کلاسیک و تطابق با سایر وسایل به خصوص مبلمان و آباژور بسیار مهم است. زیرا رنگ های موجود باید سبک مبلمان و پرده و..  را که می خواهید در محیط قرار دهید تکمیل کند. این استراتژی برای ترکیب یک پالت رنگ خوب برای اکثر فضاهایی با سبک مدرن در هنگام انتخاب مبلمان و پرده مدرن نیز کاربرد دارد.

اما این همه چیز نیست. نقش رنگ ها بسیار بیشتر از زیبا جلوه دادن یک اتاق است. رنگ ها بر خلق و خوی ما و وضعیت روحی ما تأثیر می گذارد. هر رنگی احساسات خاصی را در بیننده القا می کند، به همین دلیل است که برندها به رنگ لوگو و ویژگی ها و مفهموم اسم برند خود اهمیت زیادی می دهند. در طراحی دکوراسیون در هنگام انتخاب رنگ، باید اندازه اتاق، کاربری اتاق، نوع فعالیت انجام شده و حالتی که می خواهید به سایرین القا کنید را در نظر داشته باشیم. رنگ ها می توانند به ایجاد توهم یک اتاق بزرگتر یا کوچکتر کمک کنند. اگر اتاق کوچک است و میزان نور طبیعی محدود است، رنگ های روشن راه حلی عالی هستند. اگر اتاق بزرگ است، رنگ‌های تیره‌تر می توانند محیطی دنج و راحت ایجاد ‌کنند.

 

نقش رنگ در دکورراسیون داخلی

نقش رنگ های مکمل در طراحی دکوراسیون داخلی

رنگ های مکمل در چرخه رنگ دو رنگ در مقابل یکدیگر هستند، مانند قرمز و سبز، آبی و نارنجی، یا بنفش و زرد. این رنگ ها هنگامی که با هم مخلوط می شوند، به طور موثر یکدیگر را خنثی می کنند. از این رنگ ها برای جلب توجه بینندگان  در هنگام انتخاب وسایل و اجزای خانه مثل مبلمان، تابلوها، آباژور استفاده می شود.

نقش رنگ های خنثی در طراحی داخلی

گاهی اوقات از تناژهای مختلف رنگ خنثی به عنوان رنگ های مادر، ثانویه و رنگ های تاکیدی استفاده می کنیم. این نقطه  فضایی است که واقعا احساس می کنیم یک محیط گرم و دنج است، این روزها هنرمندان و طراحان زیادی هستند که طرفداران پر و پا قرص این طیف های رنگی هستند. برای مثال در هنگام انتخاب پارچه پرده ای، پرده کلاسیک انتخاب این رنگ ها می تواند به طراح کمک کند تا سایر وسایل را با خلاقیت و ترکیب رنگ های دیگر انتخاب کند.

رنگ در دکوراسیون داخلی

ویژگی های رنگ های مختلف در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ همیشه به دنبال رعایت قوانین نیست، گاهی اوقات رنگ ها را بر اساس طیف رنگ های مشخصه انتخاب می کنیم تا هویتی به محیط بیاوریم در واقع رنگ ها معجزه می کنند. به عنوان مثال، سیاه می تواند به عنوان رنگی برای نشان دادن قدرت، شکوه و عظمت یا طلایی که نمادی از سلطنت و ثروت است استفاده شود. آبی یک رنگ آرامش بخش است. برای کاهش ضربان قلب، تنفس، اشتها و متابولیسم شناخته شده است. حس آرامش و آرامش را القا می کند. اما استفاده از سایه نامناسب و استفاده بیش از حد از آن نیز می تواند به فضایی تاریک منجر شود. رنگ سبز نشان از طبیعت دارد. در واقع حس فراوانی، ایمنی، ثبات، طراوت، شفا به فضا القا می کند. هنگامی می خواهید پرده کلاسیک برای اتاق نشیمن داشته باشید، وقتی که سایر وسایل با رنگ سبز و سفید یا خاکستری ترکیب می شود، ترکیبی عالی برای اتاق نشیمن می شود.

اهمیت نور در دکوراسیون داخلی

نورپردازی به اندازه سایر عناصر طراحی داخلی مهم است. نور خوب فضا را تغییر داده و دگرگون می کند. ما از نور و سایه استفاده می کنیم تا فضای اتاق ها علاوه بر داشتن نور کافی، شیک و جوی خوب داشته باشند.  فرض کنید می‌خواهیم یک اثر هنری را روی یک دیوار برجسته کنیم، برای اینکار باید اطراف این اثر هنری را تیره تر و نوری از پایین به آن تابانده شود تا روی این نقاشی یا تابلوی هنری تاکید کند و آن را از سایر فضاها متمایز سازد.

مهارت یک طراح دکوراسیون ترکیب هنرمندانه نورهای پایین، نورهای بالا، چراغ های دیواری، چراغ های کف، چراغ های مخفی، چراغ های ویژه، نورپردازی معماری یکپارچه، آویزها و لامپ ها برای افزودن جذابیت و عمق زیاد به هر اتاق است. برای مثال نورپردازی یک پارچه پرده ای زیبا به روشی متفاوت برای ایجاد مناطق روشن هدفمند برای کارهایی مانند آشپزی، مطالعه یا کار روی میز انجام می شود.

نمای دکوراسیون داخلی و پرده کلاسیک

تاثیر نور روز و طبیعی در دکوراسیون داخلی

نور روز یک عامل حیاتی برای همه طراحان است. طراحان داخلی و طراحان نورپردازی نحوه ورود نور روز به هر فضایی را که روی آن کار می کنند به دقت بررسی می کنند. دقت به این نکته برای انتخاب پرده و نوع آن در اتاق ها به خصوص اتاق نشیمن بسیار مهم می باشد. لذا توجه به نور طبیعی به اندازه نور مصنوعی مهم است. در یک اتاق نشیمن  که نور کافی در روز وجود دارد می توان از پرده لوکس یا پرده کلاسیک برای ایجاد حس روشنی و زیبایی بیشتر استفاده کرد و در کنار این نور کافی نیز برای اتاق تامین می شود. اینجاست که طراحان فکر می کنند چگونه در این فضا نور مصنوعی را مدیریت کنند که در تمام حالات روز؛ آفتابی، روزهای ابری نور کافی در اتاق باشد.

نورهای تاکیدی در جایی که نور روز وجود دارد هم نقش دارند. از آن برای روشن کردن نقاط تیره در قفسه بندی، اضافه کردن درخشندگی به یک منطقه کاری یا برجسته کردن آثار هنری استفاده کنید. نوارهای خطی LED گرما را به نازک کاری و ویژگی های کلیدی اتاق شما می بخشد و ممکن است با نور طبیعی برای افزودن تمرکز و نرمی مورد نیاز باشد. راه حل کلیدی مدیریت گزینه های روشنایی برای زمان های مختلف روز با استفاده از ترکیبی از نور روز و نور مصنوعی است.

تاثیر نور مصنوعی در دکوراسیون داخلی 

نور مصنوعی تحریک بصری ایجاد می کند. ما همیشه به روشن ترین نقطه در یک اتاق می رویم، بنابراین از نور مصنوعی برای برجسته کردن ویژگی های خاص در فضا استفاده می کنیم. در آشپزخانه، اینها ممکن است میز ناهارخوری باشد که آنها را برجسته می کنیم. ممکن است با استفاده از نورهای محیطی، نور ظریفی را به سطوح عمودی مانند کمدها اضافه کنیم، که نور منعکس شده را از آن سطوح ایجاد می کند. یا از یک نور مصنوعی برای قسمتی از اتاق که محل مطالعه است استفاده کنیم. طراحی نورپردازی کارکردی، برای بهتر آشپزی کردن در قسمت آشپزخانه یا به سادگی دیدن آنچه در داخل کمد است، نیز حیاتی است. نور پراکنده برای فضاهای عمومی  و در هنگام پرده کلاسیک برای نشیمن استفاده می شود. یک طرح روشنایی مصنوعی متنوع با طراحی خوب، روشنایی، و رعایت لایه های نور در اتاق های مختلف با کاربری های مختلف می تواند فضاها را از حالت یکنواختی خارج کند.

دکوراسیون داخلی

سخن پایانی

یکی از جنبه های حیاتی طراحی دکوراسیون داخلی توجه به نور و ترکیب رنگ هاست. همانطور که رنگ ها به هر فضایی جان و روح می بخشند نور عاملی است که می تواند به طراح در نورپردازی فضا با تاکید بر سبک و همچنین ایجاد حالات مختلف کمک کند. نورپردازی خوب می تواند محیطی امن و راحت ایجاد کند و به دکوراسیون داخلی سبک خاص ببخشد. در هنگام انتخاب رنگ یک پالت رنگ دقیق ایجاد کنید. و برای هر عنصر اتاق مثل پرده کلاسیک یا مبلمان به همین سبک انتخاب خلاقانه داشته باشید. همچنین ویژگی های اساسی رنگ های روشن و تیره را به خاطر بسپارید. چرا که هر یک از این رنگ ها در نورپردازی نیز تاثیر خاصی دارند. رنگ های روشن برای افزایش درک روشنایی و وسعت یک اتاق استفاده می شود، در حالی که رنگ های تیره تأثیر معکوس دارند.

نظر بگذارید.